אומרים שעובדים לא עוזבים עבודה – הם עוזבים מנהלים. כמו בכל קלישאה, יש בזה גרעין של אמת; אך שימור עובדים הוא הרבה יותר מורכב מרק יחסי עובד-מנהלים. אחת המשימות המאתגרות ביותר עבור כל ארגון היא לשמר את העובדים הטובים שלו לאורך זמן. בעולם העבודה הדינמי של היום, שבו הצעות חדשות ומשכנעות קופצות מכל עבר, מנהלים שואלים את עצמם כיצד לוודא שהכישרונות והידע היקר שבנו בצוות לא יחליקו להם בין האצבעות. שימור עובדים, במילים פשוטות, הוא מכלול הדרכים שבהן ארגון פועל כדי למנוע עזיבה של עובדים מוצלחים, ובמקום זאת לגרום להם לרצות להישאר, להתפתח ולצמוח במסגרת החברה לאורך שנים.

למה עובדים עוזבים מקום עבודה?

כדי להבין איך לשמר עובדים, חשוב קודם לברר מדוע הם עוזבים. עובדים עשויים לעזוב בשל מגוון סיבות:

  • תחושת חוסר הערכה: כאשר עובד משקיע ואינו מקבל הכרה או פידבק חיובי, הוא עלול להרגיש בלתי נראה. למשל, אם עובד נשאר שעות נוספות ומסייע מעבר למצופה אך מקבל תגובה פושרת בלבד – תחושת ה"אכפתיות" שלו מהמקום תתערער.

  • היעדר הזדמנויות קידום והתפתחות: אם אין אופק מקצועי, אתגרים חדשים או אפשרויות צמיחה, העובד עלול לחפש את ההזדמנות להתקדם במקום אחר. אדם שמרגיש "תקוע" באותה משרה בלי להתפתח עשוי בסופו של דבר לפזול החוצה, גם אם תנאי העבודה לכאורה טובים.

  • שכר ותנאים לא תחרותיים: כסף הוא לא הכול, אבל שכר נמוך משמעותית מהמקובל בענף או מחסור בהטבות נלוות (כמו בונוסים, רכב, ימי חופשה גמישים) יכולים לדחוף עובד לחפש אלטרנטיבות. עובד יכול לאהוב את עבודתו, אך אם הוא יודע שהוא יכול לקבל תמורה טובה יותר במקום אחר, הפיתוי יעשה את שלו.

  • אווירה ארגונית בעייתית: סביבת עבודה לחוצה מדי, תרבות שלילית, רכילות, או מנהל ישיר שקשה לעבוד איתו – כל אלו סיבות טובות עבור עובד לומר "שלום ולא להתראות". אף אחד לא רוצה לקום בבוקר למקום שממלא אותו סטרס או תחושות שליליות.

לעיתים מדובר גם ברצון של העובד לגוון ולהתנסות בתחום חדש או בתפקיד שונה. כאשר עובד מרגיש שהוא "דורך במקום" יותר מדי זמן – טבעי שיתחיל לתהות כיצד ייראה השלב הבא של הקריירה שלו, ויתכן שיחפש אותו מחוץ לארגון הנוכחי. בכל מקרה, הבנת הגורמים האפשריים לעזיבה היא השלב הראשון ביצירת פתרונות שימור.

למה חשוב לשמר עובדים טובים?

שימור עובדים הוא לא רק עניין של אווירה נעימה – יש לו השלכות עסקיות ממשיות וחשובות. אובדן של עובד איכותי גורר אובדן של ידע מצטבר, ניסיון יקר וקשרים מקצועיים שנבנו לאורך זמן. כל עובד שמסיים תפקיד לוקח איתו "חתיכת היסטוריה" של הארגון. תחלופת עובדים גבוהה גם עולה כסף רב: צריך להשקיע בגיוס עובדים חדשים, בסינון ומיונים, ואז בהכשרה והדרכה של המחליפים – תהליכים שגוזלים זמן, משאבים וכסף. למעשה, ישנם מחקרים המעריכים כי עלות החלפת עובד עשויה להגיע לכ-50% עד 150% ממשכורתו השנתית, תלוי ברמת התפקיד ובמומחיות הנדרשת לו. 

בנוסף, כשעובדים שנשארים בארגון רואים שחבריהם עוזבים בתדירות גבוהה, המורל בצוות נפגע ואי-וודאות מתחילה להתפשט במסדרונות. הם עלולים לתהות "מי הבא בתור לעזוב?" במקום להתמקד בעבודתם. לעומת זאת, ארגון שמצליח לשמר את עובדיו יוצר לעצמו יציבות וכוח מקצועי, וחוסך את "זמן ההשבתה" שבין עזיבת עובד וכניסת מחליף במקומו. הוא גם בונה לעצמו מוניטין של מקום שטוב לעבוד בו – דבר המסייע לארגון למשוך כישרונות חדשים בקלות רבה יותר.

איך ניתן לשפר את שימור העובדים?

למרבה המזל, ישנן מספר אסטרטגיות יעילות לשיפור שימור העובדים. הנה כמה דרכים מרכזיות שבהן ניתן לטפל בנושא:

  • גיוס נכון ותיאום ציפיות מתחילת הדרך: שימור מתחיל למעשה כבר ביום הראשון (עוד לפניו). חשוב לגייס עובדים שמתאימים לתרבות הארגונית, ולהציג להם תמונת מצב מציאותית לגבי התפקיד. עובד שנכנס לתפקיד חדש ומגלה שהמציאות שונה לגמרי ממה שהובטח בראיון, עלול להתאכזב ולשקול עזיבה מוקדם. לכן, כנות בתהליך הגיוס והתאמת ציפיות הם הבסיס לשימור ארוך טווח.

  • יצירת מסלול קריירה והתפתחות: כאשר עובדים רואים אופק ברור, הם מרגישים שיש להם עתיד בתוך החברה. כדאי להציע תוכניות מנטורינג, מסלולי קידום, קורסי הכשרה או השתלמויות מקצועיות. למשל, חברה שפותחת בפני עובדיה אפשרות ללמוד תחום חדש או להתקדם לתפקיד בכיר יותר בתוך שנה-שנתיים, תשמור על מוטיבציה גבוהה שלהם. עובד שיודע שהארגון מוכן להשקיע בו ולפתח את כישוריו, ייטה להישאר לאורך זמן מתוך ציפייה להתקדם במקום לצאת החוצה.

  • סביבת עבודה תומכת ומכבדת: מנהלים שמקשיבים לעובדים, מתעניינים ברעיונות ובחששות שלהם, ומפגינים אמפתיה – יוצרים מקום עבודה שכיף להיות בו. תרבות ארגונית חיובית, יחסי צוות טובים ואווירה של כבוד הדדי תורמים רבות לנכונות של אנשים להישאר. לפעמים, אפילו פעולות קטנות כמו לציין יום הולדת של עובד, לערוך מפגש צוותי מגבש אחת לתקופה או פשוט לשאול "מה שלומך?" ולגלות אכפתיות, יכולות לחזק מאוד את תחושת השייכות.

  • איזון בין עבודה לחיים פרטיים: עובדים הם בני אדם עם חיים מחוץ למשרד. ארגון שמכבד את האיזון הזה מציע גמישות בשעות העבודה, אפשרות לעבודה מהבית (או מודל היברידי שמשלב משרד ובית), והתחשבות בצרכים אישיים כשניתן. למשל, מתן אפשרות לצאת מוקדם פעם בשבוע לטובת פעילות משפחתית, או הבנה כשהורה צריך יום עבודה מהבית כי הילד חולה. כאשר עובד מרגיש שהחברה מתחשבת בו ומתייחסת אליו כאל אדם שלם ולא "רק עובד", נאמנותו ואמונו בחברה גוברים פלאים.

  • תגמול והכרה בהישגים: שכר והטבות תחרותיים הם בסיס חשוב, אבל לא די בהם. חשוב לא פחות להכיר בהצלחות של העובדים ולהביע הערכה באופן שוטף. זה יכול להיות בונוס על פרויקט מוצלח, תעודת הוקרה או מייל מפרגן לכל החברה, ואף פשוט לגשת לאותו עובד ולומר לו "עשית עבודה מצוינת". תחושת ההערכה היא דלק למוטיבציה – עובד שמרגיש שרואים אותו ומעריכים אותו, ירצה להמשיך לתרום ולהצטיין.

  • תקשורת פתוחה ומשוב: עוד מפתח בשימור הוא לוודא שלעובדים יש קול. ארגון שמעודד משוב מהעובדים – דרך סקרי שביעות רצון, שיחות אחד-על-אחד תקופתיות, או מדיניות "דלת פתוחה" למנהלים – מראה לעובדים שהדעה שלהם חשובה. כאשר ההנהלה מקבלת ביקורת בונה ופועלת לשינוי, העובדים מרגישים שותפים אמיתיים. זה מגביר את המחויבות שלהם, כי הם רואים שבאמת אכפת למעסיק מצרכיהם ורעיונותיהם.

כמובן, אין פתרון קסם אחד שמתאים לכל הארגונים. חשוב להתאים את האסטרטגיות לאופי החברה והעובדים. מה שעובד בסטרטאפ צעיר ודינמי עשוי להיות שונה ממה שיעבוד בארגון ותיק ומסורתי. העיקר הוא להפגין עקביות ומחויבות אמיתית לשיפור חוויית העובד – לא כפרויקט חד-פעמי, אלא כתרבות ארגונית.

התמודדות עם תחלופת עובדים בלתי נמנעת

חשוב לזכור שלעולם לא ניתן למנוע לחלוטין עזיבה של עובדים – אנשים משנים מסלולי קריירה, עוברים לעיר אחרת, יוצאים ללימודים או פשוט מקבלים הצעה חלומית שלא ניתן לסרב לה. המטרה הריאלית היא לצמצם את העזיבות הבלתי-צפויות והבלתי-רצויות למינימום. כאשר עובד טוב מחליט בכל זאת לעזוב, חשוב שהארגון ילמד מהתהליך. רצוי לקיים איתו שיחת יציאה (Exit Interview) כנה ופתוחה כדי להבין מה עמד מאחורי החלטתו. 

התובנות שמשתפים עובדים פורשים יכולות להאיר נקודות לשיפור – אולי הדרכה לקויה, עומס יתר, או חוסר תקשורת מצד ההנהלה. את הלקחים הללו אפשר ליישם לטובת שימור העובדים הנותרים בעתיד. בנוסף, כדאי לשמור על "דלת פתוחה" גם לאחר הפרידה: עובד שעוזב היום עשוי לחזור בעתיד אם שומרים איתו על קשר חיובי, או לכל הפחות להמליץ לאחרים להצטרף לארגון אם נפרד בתחושה טובה.

סיכום

בסופו של יום, שימור עובדים מתבסס על עיקרון פשוט: לגרום לעובדים שלכם לרצות להישאר. כאשר ארגון שם את עובדיו במרכז, משקיע בהתפתחות שלהם, מקשיב לצרכיהם ודואג לרווחתם, העובדים גומלים לו בנאמנות, בביצועים גבוהים ובתרומה מתמשכת. ארגון שמצליח בכך נהנה מיתרון תחרותי אמיתי בשוק התעסוקה הדינמי של היום. 

לייעוץ בנושא שימור עובדים והתאמת אסטרטגיות לשימור כוח האדם בארגון שלכם, אתם מוזמנים לפנות אל אלחי פיין בטלפון 054-2012000

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.